5 vinkkiä kaamoksen keskelle

Valon määrä on jo lokakuussa selvästi vähentynyt ja moni alkaa kärsiä kaamosoireista. Yleisimpiä oireita ovat väsymys ja huonompi unen laatu. Monilla kasvaa ruokahalu ja erityisesti iltaisin tekee mieli makeaa. Muutaman kilon painonnousu onkin tavallista talven aikana. Pimeimpinä aikoina monet vetäytyvät herkemmin omiin oloihinsa – valon vähennyttyä sosiaalisuus vähenee ja mieliala voi olla ärtyisä.

Useimmilla kaamoksen aiheuttamat oireet alkavat helpottaa helmikuussa, mutta joillakin ne voivat kestää jopa huhtikuuhun asti. Onneksi oireita voi vähentää. Jos sinuakin väsyttää, ärsyttää ja laiskottaa kaamoksen aikaan, kokeile näitä vinkkejä:

 

1. Valon lisääminen

 

Jos sinulla on aikaa valoisaan aikaan, käy ulkoilemassa auringonpaisteessa. Loppusyksystäkin valoisia tunteja on monta, joten ne kannattaa hyödyntää. Aina luonnonvalosta nauttiminen ei kuitenkaan ole mahdollista. Lyhyt päivä voi olla pilvinen ja moni on töissä koko valoisan ajan. Valon määrää voi onneksi lisätä nykyisin esimerkiksi kirkasvalohoidolla. Kirkasvalohoidoksi riittää yleensä puoli tuntia kirkasvalolampun äärellä aamuisin. Toinen hyvä vaihtoehto on sarastusvalo, joka toimii herätyskellona. Sen valo syttyy himmeänä puoli tuntia ennen herätystä ja kirkastuu pikkuhiljaa herätykseen saakka.

 

2. Liikunta

 

Kuntoliikunta on loistava keino kaamosoireiden lievittämiseen. Paras keino on harrastaa liikuntaa, joka hengästyttää ja nostaa sykettä. Oman kunnon mukaan liikuntaa voi harrastaa ainakin kahdesta kolmeen kertaa viikossa puolesta tunnista tuntiin kerrallaan. Liikuntaa tulisi jatkaa säännöllisesti, koska sen virkistävät vaikutukset alkavat näkyä vasta kuukauden jälkeen. Kaamosoireiden lisäksi liikunta auttaa vähentämään stressiä. Erityisesti ulkona liikkuminen piristää ja raitis ilma tekee hyvää.

 

3. Sosiaalisuus

 

Voimakkaat kaamosoireet voivat saada vetäytymään omiin oloihin. Vaikka kotisohva houkuttelisi, sosiaalisesta elämästä olisi hyvä pitää kiinni. Kaamoksen aikaan ihmissuhteiden ylläpitäminen voi tuntua aluksi rankemmalta, mutta lopulta se lievittää väsymystä ja alakuloisuutta.

 

4. Hyvälaatuinen ruoka

 

Kaamoksesta kärsivät syövät tyypillisesti pimeään vuodenaikaan tavallista enemmän hiilihydraatteja, erityisesti sokereita ja tärkkelystä. Makean himo saattaa vaivata voimakkaasti iltaisin. Herkuttelu yhdistettynä kaamosväsymyksen aiheuttamaan liikunnan vähentymiseen nostaa usein painoa ja voi saada olon tukalaksi. Kaamoksen aikaan tulisikin pyrkiä syömään mahdollisimman terveellisesti. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää sopiviin annoskokoihin ja säännölliseen ruokarytmiin.

 

5. Säännöllinen vuorokausirytmi

 

Uniaikataulut menevät kaamoksen aikaan helposti sekaisin. Kesän aikana on saattanut kertyä univelkaa ja pimeät aamut sekoittavat sisäistä kelloa. Väsymyksen iskiessä kannattaa kuitenkin välttää liikaa nukkumista. Toisaalta liian vähäiseksi jäänyt yöuni tuntuu pimeänä vuodenaikana erityisen raskaalta. Paras keino pirteänä pysymiseen on säilyttää sama vuorokausirytmi kuin muulloinkin. Pyri nukkumaan joka yö saman verran ja heräämään aamuisin samoihin aikoihin.  Jos säännöllinen unirytmi tuntuu hankalalta, voit kokeilla nukahtamisen avuksi esimerkiksi erilaisia rentoutusharjoituksia tai melatoniinia.

 

 

kaamosväsymys-vinkit